8 februari 2020

on

Een dag met zon, blauwe lucht, rododendrons, aarde, vieze handen, humor, auto, scouting, weekendgevoel, koffie, cracker, fotograferen, water en een lach!

Daar begint dit blog mee. Inmiddels heb ik bovenstaande allemaal al meegemaakt. We hebben namelijk de 10 rododendrons die we bij een kweker in Ommen hebben gekocht in de grond gezet.

Dan zijn we echt een team, met een hoop humor en gelach zetten we de boel dan in de grond! En wat staat het er mooi bij! Morgen nog wat hortensia’s verplaatsen en dan mag de natuur haar best doen! ☀️

Als de storm ze eruit rukt vallen ze gelukkig tegen de schutting aan. Blijven ze staan, dan komt het vast goed We zullen het meemaken…ik moet het altijd maar eerst zien. Die storm.

Ik zal nooit de storm van 7 juni 1997 vergeten. Dat is mijn engste storm geweest. Het heeft mij ook een angst voor scheef gaan, gegeven.

We vierden mijn verjaardag voor anker in de kom van Hoorn. De lucht was onbestendig. Toen hadden we nog geen smartphones met weer-updates. Om de paar uur was er een weer-update te horen via de marifoon. Na deze storm hebben ze dat trouwens veranderd naar elk uur.

Met drie zeilboten, naast elkaar voor anker. Mijn ex-zwager, wedstrijdzeiler adviseerde ons plotseling de ankers te lichten en als een gek naar de haven te varen. In tien minuten van windkracht 2 en heerlijk zomerweer naar windkracht 10 en ellende.

Het water woei het IJsselmeer letterlijk uit, omhoog de lucht in, mensen werden van boten geblazen en daarna (terwijl ze nog in het water lagen en her en der reddingsmiddelen overboord gegooid werden) sloeg her en der een ontlading in naast de nodige horizontale inslagen.

Wij als derde schip op de kop van de steiger. Ons lijntje was net om de kikker van de middelste boot en we maakten een klap de verkeerde kant op. Een rolwolk kwam zo over ons heen. De enorme eiken met een diameter van ruim een meter knakten als luciferstokjes om. Ik moest naar binnen, dekking zoeken. Ik luisterde naar de marifoon. Het enige dat ik hoorde was mayday mayday.

Een kwartiertje later was het alweer redelijk rustig en stapten we de boot uit. Alleen dat beeld was angstaanjagend. Het Hoornse Hop met allemaal masten…de kajuiten lagen op de bodem van het IJsselmeer.

Zoveel schade, verlies en verdriet in zo’n korte tijd. Zo onverwachts. Hopelijk wordt zoiets ons bespaard morgen. Afwachten! Gelukkig hebben de bomen nog geen blad.

Inmiddels is het wolkendek weer aanwezig en komt de zon over een paar dagen wel weer tevoorschijn.

Spiritueel zie ik zo’n storm als een grote schoonmaak van alle energieën die er niet meer toe doen zodat ik mijn goede krachtige energie in dingen kan steken die er wél toe doen! Zo buiten, zo binnen.

Voor nu ga ik nog lekker weekend vieren. Hans Stolp deelde vanmorgen ook nog een mooi stukje.

Geniet vandaag en morgen zien we wel weer. ❤️🍀

9 reacties Voeg uw reactie toe

1. Het wordt binnenblijven met die storm. Ging sowieso niet anders zijn geweest, want vader griep is op bezoek…

1. Anouk68 schreef:

Ja dat las ik al…arme jij. Beterschap!

1. De griep is nu éémaal in het land – gewoon rusten en het komt OK…

Liked by 1 persoon

2. Jeetje wat heftig die storm toentertijd!

1. Anouk68 schreef:

Die was écht eng!

Mooi, zeg ben jij dit?

1. DonQuijotte schreef:

Nee. Door jouw artikel heb ik het net zelf ontdekt en ben nu bezig de scores te vinden want ik wil hem wel graag kunnen spelen. Op de gitaar hoor en voel je bij wijze van spreken de storm. Was voor mij ook een ontdekking dankzij jouw artikel. Toeval bestaat idd niet! 😉

2. DonQuijotte schreef:

Als je op mijn blog kijkt dan zie je als bovenste artikel deze; https://donquijotte.wordpress.com/2020/01/23/the-scariest-place/

Op de dag dat ik het plaatste heb ik mijn angst voor het onmogelijke aan de kant gezet en ben ik begonnen met dat stuk, La Cathedral. Op het moment dat ik het beheers haal ik het artikel weer uit de vastgepinde bovenste positie. Mijn blog is ook een beetje mijn dagboek.